God Jul!

Nu kära läsare, 2 timmar innan luciadagen. Några av er kanske är på Lucia Movie Night, vissa av er kanske sover, vissa av er kanske vakar efter att Lucia ska komma i ljus i sitt hår.

Men låt oss tala lite om det här med barn och kön och moralvuxna. Många av landets förskolor och grundskolor ska i morgon fira Lucia. 7 stycken snoriga lucior, 5 tärnor som tuggar på sina ljus, 6 stjärngossar som slår varandra med sina stjärnor, 2 pepparkaksgubbar (nej, jag kommer inte gå in på den debatten, oroa er icke!) och några förvirrade tomtar. Samtidigt sitter deras föräldrar och är oerhört stolta och tar kort. (Eller har jag en väldigt fördomsfull bild av hur det går till när barn firar Lucia?). Oavsett så tänkte jag prata om ett specifikt fall. Nämligen en biologisk flicka som ej fick vara stjärngosse på en skola i Stockholm. Ni kan läsa om vad som hände här.

Jag bestämde mig då i alla fall att mejla rektorn (som så fint i artikeln uttrycker sig i artikeln ”Det har ingenting med genus att göra som jag ser det utan vi vill ha ett traditionsenligt och vackert luciatåg, detta gör vi för barnens skull.”) och musikläraren (som säger ”Det är ett traditionellt Luciatåg vi har på skolan i år 3. Det innebär alltså att alla tärnor är tjejer och killarna är stjärngossar.”). Jaja. Jag skrev i alla fall såhär:

Hej Svante och Lotta.

 

Jag nåddes precis av nyheten att en ung person på er skola förvägrades uttrycka sig efter sitt könsuttryck i ert luciatåg.

Den heteronormativitet som råder i samhället, på arbetsplatser och andra ställen får stora konsekvenser. Artikeln ”Hetero, metero och andra normativiteter” visar att 60% av alla homo och bisexuella upplever stark heteronormativitet på sin arbetsplats. Det är troligen värre i skolan, och upplevelserna är troligen värre för transpersoner.

 

Ungdomsstyrelsens rapport ”Hon, Hen, Han” visar att 65% av alla unga transpersoner har någon gång haft självmordstankar. Och det är inte att vara trans som är problemet, utan omgivningens reaktioner och förväntningar som är det. 

 

Nu känner jag inte personen i fråga, men personens mamma beskriver att h*n ”känner sig som både tjej och kille”. Att denne person definierar, kommer att definiera eller har definierat sig som transperson kanske inte är helt orimligt. De normer ni sätter på våra barn och unga kan leda till stora konsekvenser.

 

Slutligen har jag en fråga kring skolans likabehandlingsplan som enligt lag ska finnas, då sedan 2006 finns en lag som förbjuder kränkande behandling och diskriminering mot elever. Sedan 2009 är också könsöverskridande identitet eller uttryck inkluderat. Hur ser den ut? Efterföljer ni den inte?

 

God Jul

Ja. Eftersom jag mejlade det här i eftermiddags har jag ännu inte hunnit få svar, framförallt med att de antagligen kommer få en del mejl troligen. Har en hel del till vänner som skrivit mejl till dem vad jag vet.

Oavsett så kommer jag att hålla er uppdaterade med svar. Under tiden får jag önska er en trevlig Lucia!

Om ERissve

Studerar nationalekonomi på Örebro Universitet. Aktiv inom folkpartiet och debatterar mycket sexualpolitik och feminism. Brinner för mänskliga rättigheter, för välfärd och kapitalism. Är djurrättare och tycker att EU är det bästa som hänt sedan potatisen kom till europa.

En kommentar

  1. Emilia

    Tycker att det är löjligt att du mejlat ang. detta. Det är inget förtryck, dom på skolan vill ha lucia firande enligt tradition, det finns folk som uppskattar lucia och det hela skulle bli ett skämt ifall tjejer var tomtar och sjärngossar medans en kille är lucia. Detta har INGET med diskrimenering att göra utan det är som det alltid varit. Mvh

Lämna en kommentar