Hundra orsaker till varför jag är feminist #1

Sådär. Nu ska jag starta en ny grej på min blogg. Hundra orsaker till varför jag är feminist. Eftersom jag inte har tid just nu att räkna upp alla hundra orsaker just nu, tänker jag att jag ska göra ett inlägg per orsak. Slutdatum ska bli nästa år, nästa Lucia. Då kan jag skriva ett inlägg åtminstone var tredje dag och bli färdig tills dess. Jag måste hitta ett sätt att skapa en nedräkning på min blogg med (någon som är teknisk och kan hjälpa mig?)

Låt oss då gå till orsak nummer #1. Våldtäkt.

Inte bara det att jag bor i en stad som senaste åren varit hårt drabbade av våldtäktsmän. Här senast var det en väldigt ung flicka som blev våldtagen i närheten av där jag bor. Överfallssvåldtäkterna må vara få i jämförelse med de som sker i hemmet. Men något som idag gjorde mig riktigt förbannad var denna nyhet från Aftonbladet

Det som gör mig arg är framförallt inte dessa personer som tyckt att det var en bra idé att stoppa upp en krossad glasflaska i hennes underliv. Det som gör mig förbannad är att den de som tolkar vår lagstiftning har möjlighet att inte rubricera detta som grov våldtäkt. Då våldtäkt främst är något som drabbar kvinnor är det verkligen en viktigt feministisk fråga. 

Nu är jag ingen jurist och ska kanske inte göra en juridisk analys över situationen. Åklagaren är däremot säker på sin situation och säger att fallet rör sig om grov våldtäkt (hen må vara partisk i fallet, men också mer kunnig än vad jag är). Att stoppa upp en glasflaska i någons underliv så att denne person nästan förblöder borde uppenbarligen vara grovt. 

Att på den feministiska dagordningen hålla frågan kring våldtäkt högt är oerhört viktigt för att nå ett jämställt samhälle. Så länge diskussionen utgår ifrån hur tjejer ska akta sig från att bli våldtagna istället för hur män inte ska våldta. Så länge risken finns för en kvinna att bli våldtagen i hemmet eller på gatan är det en feministisk fråga. Så länge våra juridiska företrädare inte bedömer att våldta en kvinna med en glasflaska är grovt, så är våldtäkt en fråga att ha högst upp på dagordningen. Detta är en av alla orsaker till varför jag är feminist!

Nu ska jag försöka fundera ut hur jag kan göra en nedräknings-app. Glad Lucia på er!

Ps. Har ännu inte fått svar från skolan jag mejlade igår.

Om ERissve

Studerar nationalekonomi på Örebro Universitet. Aktiv inom folkpartiet och debatterar mycket sexualpolitik och feminism. Brinner för mänskliga rättigheter, för välfärd och kapitalism. Är djurrättare och tycker att EU är det bästa som hänt sedan potatisen kom till europa.

En kommentar

  1. Rosita

    Du är så himla bra! ❤

  2. Kent

    Länken funkar tyvär inte längre så jag kunde inte läsa om just det fallet. Mörkertalet är stort när det gäller kvinnor som våldtar män så det låter riktigt dumt att man ska ”lära män hur man inte våldtar”. Så du anser att alla män har det inom sig? Inklusive du själv? Att feminister står för ett jämnständigt sammhälle är ett utav dom största skämten som finns, feminismen uppstod för att några kvinnor ville hämnas på män för att dom behandlas som skit genom att snacka skit om män. Har läst om otaliga feminister (ink. dig själv) som skrivit att alla män ar våldtäks män osv vilket är en lögn som fladder fittor som du själv sprider. Att du, en man är feminist är patetiskt. Eller kanske tragiskt, du har blivit infekterad av pk media. Du är svag.

    • Hm, konstigt att länken inte fungerar, ska försöka fixa detta.
      Det här var argument 1 för feminism, det kommer 99 till, så du kan ju gärna läsa och se om du får större förståelse för feminismen.
      Samhället, föräldrar, alla har ett ansvar för att sprida information kring respekt för människors kroppar och liknande. Alla behöver lära sig kring att det inte är okej att behandla någon annans kropp på ett visst sätt, för det är uppenbarligen ett strukturellt problem.

Lämna en kommentar